
Groti sudėtingą muziką pagaliau vėl negėda |
Dovydas Bluvšteinas |
2008 m. rugpjūčio 01 d. |
|
Po aštunto dešimtmečio pradžios progresyvaus roko virsmo į susireikšminusią pompastišką stadioninę pabaisą jis dėsningai buvo nurašytas į muzikos istorijos šiukšlyną. Devinto dešimtmečio neo-prog grupės (Marillion, Pendragon) sugebėjo tik parazituoti iš didžiųjų pirmtakų (Yes, Genesis, Moody Blues) palikimo, savo beviltiškumu primindamos, kad senojo monstro mirtis buvo savalaikė ir sveikintina.
Noras kurti sudėtingesnės struktūros, puikios atlikimo technikos reikalaujančią muziką atgimė tik pačioje XX a. pabaigoje. Amerikoje susiformavo perfekcionistinė alternatyvaus roko atmaina math-rock (Shellac, Chavez) ir metalo progressive-metal (Tool, Dream Theater). Atsiradęs kadaise kaip minimalistinė alternatyva roko besaikiškumui post-rokas (Bark Psychosis, Tortoise) palaipsniui plėtė išraiškos priemonių arsenalą ir ilgainiui pats tapo panašus į prog-roką (Sigur Ros, Arcade Fire). Jau kelis metus pastebimas sudėtingesnių roko stilių atgimimas – vis daugiau kalbama apie nu-prog (naujausią prog-roko atmainą), nu-gaze (šiuolaikinę shoegaze atlikėjų bangą), post-metal (intelektinę metalo atšaką), ir neo-psychedelia (eilinę psichodelinio roko reinkarnaciją).

The Mars Volta The Bedlam in Goliath 2008 GSL, Universal
The Mars Volta susikūrė iširus kylančiai Teksaso emo grupei At the Drive-In, kuriai muzikos spauda pranašavo „naujos Nirvanos“ ateitį. Sprendžiant iš grupės narių priklausomybės ligų ir su jomis susijusių mirčių istorijos, ji tikrai galėjo pretenduoti į vietą roko Olimpe, tačiau du grupės nariai – vokalistas Cedric Bixler-Zavala ir gitaristas-prodiuseris Omar Rodriguez-Lopez – nesusižavėjo taikymosi prie platesnės auditorijos skonių perspektyva ir 2001 įkūrė The Mars Volta.
Ekstravagantiškas prog-roko, hardcore, free džiazo ir psichodelikos mišinys su Lotynų Amerikos muzikos intarpais ir sunkiai šifruojamais mistiniais tekstais greitai pelnė The Mars Volta kultinį statusą. Jų draugais ir rėmėjais tapo Red Hot Chili Peppers, o gitaristas John Frusciante de facto yra studijinis grupės narys – jis dalyvavo visų jų albumų įrašuose.
Ketvirtas The Mars Volta albumas The Bedlam in Goliath, kaip ir pirmi du, yra konceptualus, t.y. skirtas vienai temai. Šį kartą tai okultinių jėgų įtaka žmonių gyvenimui. Tokį pasirinkimą inspiravo istorija, neva grupėje atsiradus spiritizmo seansams naudojamai būrimo lentelei vidža, ją ėmė persekioti nelaimės. The Bedlam in Goliath – vientisesnis už ankstesnius darbus, jame mažiau egzotiškų intarpų, dauguma kompozicijų yra greitos, dinamiškos. Galinga garsų lavina tarsi skirta priblokšti klausytoją intensyvumu, idėjų gausa ir skambesio tobulumu. Atradę puikiai jų sugebėjimus atskiedžiančią muzikinę formą, The Mars Volta vaikinai tarsi skuba juos visus kuo greičiau išbandyt ir parodyt sau ir kitiems – „Žiūrėkit, kaip mes galim“.

Motorpsycho Little Lucid Moments 2008 Rune Grammaphon NW
Norvegų eksperimentinio roko trio Motorpsycho per beveik dvidešimt egzistavimo metų ir išleido apie dvidešimt albumų, kurių stilistika aprėpė plačiausią teritoriją nuo metalo iki elektroninio džiazo. Eksperimentuodami su įvairiais stiliais, jie neprarado nuo pat pradžių dominavusio jų kūryboje psichodelinio prado. Nesvarbu, ar jie grotų paprastas roko dainas, ar improvizuotų su džiazo muzikantais, ar kurtų elektroninių garsų garso peizažus, Motorpsycho yra nesunkiai atpažįstami.
Prisotintas garsų, daugiasluoksnis erdvinis skambėjimas tarsi apgaubia klausytoją, tačiau jis niekada nėra perkrautas ar pernelyg nudailintas. Paprastai ilgokos, didele dalimi instrumentinės kompozicijos su minimumu vokalo atitinka psichodelinės muzikos kanonus. Pasikartojančios frazės, pulsacija, palaipsninis, tiksliai apskaičiuotas ir kontroliuojamas dinamikos augimas suteikia besiklausančiam ne vien estetinių, bet ir malonių fiziologinių pojūčių. Nenuostabu, kad išlikdami eksperimentine, nekomercine grupe, Motorpsycho jau daug metų turi didžiulę ištikimų gerbėjų armiją visoje Europoje.
Albumas Little Lucid Moments yra ko gero brandžiausias Motorpsycho darbas, kuriame grupė iš dalies grįžta prie ištakų –sunkaus psichodelinio roko, tačiau jo skambėjimas jau yra gerokai praturtintas gausia per daug metų įgyta stilistinių eksperimentų patirtimi.

Battles Mirrored 2007 Warp
Niujorko kvartetas Battles – tai savotiška post-/math-roko supergrupė, nes ją sudaro garsių alternatyvaus roko grupių Helmet, Don Caballero ir Lynx nariai bei elektronikos manipuliatorius Tyondai Braxton, garsaus avangardinio džiazo muzikanto Anthony Braxtno sūnus. Nuo 2004 metų atkeipę į save dėmesį keliais originaliais EP, Battles pernai išleido debiutinį albumą Mirrored.
Battles yra gerokai nutolę nuo roko šaknų ir vargu ar juos galima būtų priskirti prie naujos progresyvaus roko bangos. Sudėtinga ritmika, netikėti kompozicijų vingiai, gausybė neįprastai skambančios elektronikos ir transformuoto vokalo intriguoja ir prikausto dėmesį. Puikus humoro jausmas ir gan ironiškas požiūris į savo kūrybą atskiria Battles nuo rimtų (suprask — nuobodžių) akademinių eksperimentatorių. Panašią, Frank Zappa palikimo inspiruotą muziką jau daug metų kuria buvęs funk-metal grupės Faith No More vokalistas Mike Patton su grupe Fantomas.
Naujas tendencijas muzikoje gerai atspindi faktas, kad pernai britų roko primityvizmo bastionas žurnalas New Musical Express savaitės daina išrinko Battles kūrinį Atlas. Tokia nuolaida nekenčiamam intelektualumui reiškia vieną – NME pripažino, kad prog-rokas grįžo į madą.
 |
 |
 |
Kviečiame skaitytojus reikšti savo nuomonę civilizuotai, gerbiant kitų asmenų pasisakymus. UAB FONOGRAFIKA pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, nesusijusius su tema, kito asmens vardu pasirašytus, šmeižiančius, įžeidžiančius, žeminančius žmogaus garbę ir orumą, pažeidžiančius Lietuvos Respublikos įstatymus, reklamuojančius, kurstančius nelegaliems veiksmams skaitytojų komentarus. Privalome informuoti specialiąsias Lietuvos tarnybas apie įžeidžiančių, smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokią neapykantą skatinančių komentarų autorių duomenis. O taip pat galime tai padaryti savo iniciatyva. Pastebėję netinkamus komentarus, prašome informuoti mūsų kolektyvą adresu redakcija@gramofonas.lt. |
|